tirsdag den 18. marts 2014

Peanutbutter Muffins

Under en helt almindelig indkøbstur, landede der en dag et glas med chunky peanutbutter i vores indkøbskurv. Min kære mand havde et uudsætteligt behov for at teste det klistrede amerikanske stads. Følgende situation udspillede sig i køkkenet dagen efter:

Mand: "Nu skal jeg altså prøve det her" Smøre smøre... Haps... "Ad!"
Mig: "Well - jeg kan nok bage af det"

Så jeg googlede og fandt en opskrift som ikke krævede så meget som et enkelt indkøb. I min verden er det helt det samme som gratis kage og desuden et led i kampen mod madspild, nu hvor jeg brugte mandens peanutbutter, der ellers skulle smides ud. Det giver da god nok mening, gør det ikke?

Her er hvad du skal bruge
1 ¼ dl æblemos (jeg brugte æblegrød og det fungerede fint)
1 ¼ dl havregryn
½ dl blødgjort smør
1 æg
2½ dl peanut butter

1 ¼ dl farin
1 tsk. vanillesukker
½ dl cacao
½ tsk natron
¼ tsk kanel
1 ¼ dl sukker
2½ dl mel

Opvarm ovnen til 200° og læg papirsformene i en muffinbradepande.

Æblemos og havregryn blandes og stilles til side.

Smør, sukker, farin, æg og vanilie blandes godt. Æblemosblandingen tilsættes og der røres igen.

Mel, natron, kanel og kakao blandes og hældes over i den våde blanding. Peanutbutter blandes i og dejen fyldes i muffinformenei. De skal fyldes ca. 2/3.



Bages i 20-22, hvis du bager med varmluft. Ellers lidt længere.

Drysses med flormelis eller gør som jeg - snyd! I Lidl har jeg for lang tid siden købt noget chokoladeglasur som bare lige skal stilles i varmt vand i 10 minutter. Det er altså et hit!

Det færdige resultat
Haps!

Lige nu er jeg ved at bage en glutenfri udgave af marmorcheesecakebrownien, som jeg skal have med til keramik i morgen. Jeg er ret spændt på projektet, hvor jeg erstatter hvedemelet med en blanding af ris- og kartoffelmel. Skal nok lige komme med en update...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar