fredag den 27. september 2013

Farmors vindriegelé - et fraklip

Som barn tilbragte jeg hver sommer, sammen med mine forældre, en uge i Skagen hos min farmor og farfar. Et af højdepunkterne var min farmors vindruegelé. Så det skulle jeg selvfølgelig prøve at lave og jagten på den hemmelige opskrift begyndte. Og sluttede ret hurtigt: "Nåh den - den er bare fra den grønne syltebog" citat Farfar.

Så jeg gik i gang med stor entusiasme: skyllede - flækkede - kogte saft - tilsatte sukker - tilsatte geleringspulver - skummede - vaskede glas i Atamon - hældte på glas - lod stå på køkkenbord - satte i køleskabet - det stivnede - tid til at smage: Ad bad æv bæv og føj!


Det smager helt sikkert som det skal og jeg kan sagtens genkalde mig følelsen af sommer i Skagen. Jeg kan bare ikke lide vindruegelé mere :-/ Arbejdet er dog ikke helt spildt for den er god til lige at runde en sauce af...

Skulle du alligevel få lyst til at lave Farmors vindruegelé, kan du finde opskriften i den grønne syltebog fra Tørsleff (ja, den der gamle las som du har arvet fra din oldemor).

Ha' en dejlig weekend - min skal bruges på familiehygge; andefodring, en tur i IKEA, min fars fødselsdag og familiespis. Ikke dårligt :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar